Plamienia i krwawienia podczas przyjmowania doustnych środków antykoncepcyjnych

Plamienia i krwawienia podczas przyjmowania doustnych środków antykoncepcyjnychOceń:

Pytanie nadesłane do redakcji

Od ubiegłej soboty wraz z rozpoczęciem miesiączki rozpoczęłam przyjmowanie tabletek Yasmin. Jest to moja pierwsza antykoncepcja hormonalna. Przyjmuję je regularnie. Mam pytanie dotyczące wyglądu śluzu, gdyż tuż po zakończeniu miesiączki jest on niepokojąco rozciągliwy i podbarwiony krwią. I jeszcze jedno, czy podczas stosowania antykoncepcji hormonalnej jest sens obserwacji śluzu?

Odpowiedziała

prof. dr n. med. Violetta Skrzypulec-Plinta
ginekolog położnik, endokrynolog, seksuolog
Kierownik Katedry Zdrowia Kobiety
Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach

Zdecydowała się Pani na antykoncepcję, która, jeśli jest stosowana prawidłowo, stanowi jedną z najbardziej niezawodnych, odwracalnych metod antykoncepcji. Tabletki antykoncepcyjne, które Pani stosuje należą do grupy dwuskładnikowych jednofazowych, tzn. proporcje między hormonami estrogenem a progestagenem są stałe w każdej tabletce. Chronią one kobietę przed zajściem w ciążę, m.in.: poprzez niedopuszczanie do uwolnienia komórki jajowej z jajnika (hamują owulację) oraz zagęszczanie śluzu w szyjce macicy (utrudnia to plemnikom dotarcie do komórki jajowej). W związku z powyższym, stosując hormonalne metody antykoncepcji, niemożliwe jest stosowanie metod obserwacji płodności, tzn. temperatury w pochwie czy śluzu szyjkowego.

Należy pamiętać o tym, iż śluz wytwarzany jest również przez błonę śluzową pochwy. Jest to również forma samoczynnego oczyszczania pochwy, dlatego śluz występuje także podczas stosowania tabletek antykoncepcyjnych. Ponadto śluz wydziela się również w chwilach podniecenia, nawet jeżeli nie dochodzi do stosunku. Może mieć on różnorodną konsystencję, jednakże nie świadczy to o nieprawidłowym działaniu środków antykoncepcyjnych.

Ponadto u kobiet przyjmujących doustne środki antykoncepcyjne, zwłaszcza podczas pierwszych miesięcy ich stosowania mogą wystąpić plamienia lub krwawienia śródcykliczne. Mimo wystąpienia tego typu objawów należy kontynuować stosowanie antykoncepcji. Tego rodzaju krwawienie, plamienie często ustępuje po około 3 cyklach stosowania. W przypadku utrzymywania się krwawienia śródcyklicznego należy zgłosić się do lekarza specjalisty w celu zdiagnozowania przyczyn tego typu objawów.

Data utworzenia: 11.06.2015
Udostępnij:

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Partner


Akcja społeczna "Leczyć po ludzku" prowadzona jest przez Gazetę Wyborczą oraz Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies