23 grudnia 2014 roku
poczta
zaloguj się
 
Zapytajlekarza.mp.pl - Medycyna Praktyczna: Lekarze pacjentom
medycyna praktyczna dla pacjentów

Odciski pod stopami

Poleć:
Udostępnij:
18.11.2011

Pytanie nadesłane do redakcji:

Mam problem z chodzeniem, ponieważ pod stopami mam odciski (modzele). Przeszedłem już cztery zabiegi ich usuwania, ale ciągle się pojawiają w tym samym miejscu. Pierwszy zabieg polegał na wymrażaniu ciekłym azotem u dermatologa, następny wykonywany przez chirurga to wypalanie prądem (lancetron), kolejny to usuwanie operacyjne w szpitalu pod narkozą. Ostatni zabieg to wypalanie laserem też bez poprawy. Pół roku po zabiegu odciski pojawiają się na nowo. Pracę mam fizyczną i stojącą. Mam 50 lat, a pierwsze problemy zaczęły się 30 lat temu. Jak mam dbać o stopy, aby się nie pojawiały? Czy da się ich skutecznie pozbyć?

Odpowiedziała:

lek. med. Jolanta Maciejewska
Katedra i Klinika Dermatologii, Chorób Przenoszonych Drogą Płciową i Immunodermatologii
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy

Modzele powstają w wyniku przewlekłego drażnienia mechanicznego jako reakcja obronna skóry. Zmiany te polegają na pogrubieniu warstwy rogowej i kolczystej naskórka.

Zastosowane u Pana metody (wymrażanie ciekłym azotem, wypalanie prądem, wypalanie laserem, usuwanie operacyjne) są jednymi z najlepszych metod, niestety nie zawsze przynoszą zamierzone rezultaty.

Często modzele stanowią odpowiedź skóry na ciągłe pocieranie i uciskanie, dlatego bardzo ważny jest odpowiedni dobór obuwia (należy unikać zbyt ciasnych butów).

Warto skonsultować się z lekarzem dermatologiem w celu ponownego zaplanowania leczenia.

Zobacz także:

Co zrobić z dokuczliwymi modzelami?

Poleć:
Udostępnij:

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Partner


Akcja społeczna "Leczyć po ludzku" prowadzona jest przez Gazetę Wyborczą oraz Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.

Zadaj pytanie ekspertowi: